Betrouwbaarheidsindicator DRIS-schermen

Door het hele land worden de oude monocolor DRIS-reizigerinformatieschermen op tram en bushaltes vervangen door nieuwere fullcolour LED-schermen en hoge resolutie grafische schermen. Door deze nieuwe technologieen zijn er meer mogelijkheden ontstaan om reizigerinformatie duidelijker te presenteren. Hier waren echter geen eenduidige richtlijnen voor, daarom dat DOVA een nieuwe strategie heeft ontwikkeld.

Dit heeft geleid tot een gestandaardiseerde layout welke hieronder weergegeven wordt:

Op deze nieuwe schermen staat achter het lijnnummer een “Betrouwbaarheidssymbool” (rechts) of driepuntjes (…). Dit geeft aan hoe betrouwbaar de vertrektijd is.

Het betrouwbaarheidsymbool (connected symbol) betekent dat de vertrektijd op het scherm berekend wordt aan de hand van de positie van het voertuig. Dit icoon betekent praktisch dat de bus die de rit rijdt, zijn actuele positie doorgeeft via kv6. Hierdoor wordt de actuele vertrektijd weergegeven (Kv8) ipv de geplande vertrektijd.

Staan er drie puntjes (…) (status unknown) dan geeft het voertuig geen actuele positie door.
De tijd die dan getoond wordt, is de tijd volgens de dienstregeling. (kv7)
Dit kan oa komen doordat het voertuig niet is uitgerust met een volgsysteem, het voertuig zich (door een defect, of omdat de rit nog niet begonnen is) nog niet aangemeld heeft of doordat er tijdelijk contactverlies met het voertuig is.

De Dova richtlijn houdt er rekening mee dat niet iedereen het “betrouwbaarheidssymbool” zal herkennen om te weten of de informatie op het scherm klopt, daarom schrijven zij voor dat uiterlijk 3 minuten voor de verwachtte vertrektijd de tekst “geen actuele info” wordt getoond, + de vertrektijd in hh:mm weergave,

Heeft de vervoerder kenbaar gemaakt dat de bus of tram bewust niet gevolgd wordt, of er nooit actuele informatie is, dan zal altijd de vertrektijd in hh:mm worden getoond).